Hoe werkt het?

Wat is de Holebifoon?

De Holebifoon is een opvang- en infolijn voor iedereen met vragen over holebiseksualiteit en gender. Je kan bij ons terecht met je verhaal, vragen, verwarring, verdriet of vreugde. Onze vrijwilligers luisteren anoniem, gratis en zonder vooroordelen. Heb je een vraag over holebi’s? Twijfel je over je seksualiteit of genderidentiteit? Ben je bezorgd over je seksuele gezondheid? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

Bel ons op het gratis nummer 0800 99 533 of chat met een van onze vrijwilligers. Ze staan elke maandag, woensdag en donderdag voor je klaar vanaf 18u30 tot 21u30. Zijn we niet bereikbaar of is de lijn even bezet? Stuur ons een mailtje op het adres [email protected]. We streven ernaar je bericht binnen de vier werkdagen te beantwoorden.

De Holebifoon is ook een meldpunt voor discriminatie. Werd je gediscrimineerd omwille van je seksuele oriëntatie? Meld het. Dat kan rechtstreeks bij ons. We werken samen met Unia, het voormalige Interfederaal Gelijkekansencentrum, om dat mogelijk te maken. Werd je gediscrimineerd op basis van je genderexpressie of -identiteit? Je kan je verhaal bij ons kwijt. Ook die discriminatie kan je melden bij ons. Daarvoor werken we samen met het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen en hebben we contact met de Genderkamer van de Vlaamse Ombudsdienst. Wil je meer weten over discriminatie? Lees de info onder het thema 'discriminatie' hier op onze website.

Hoe verloopt een gesprek bij ons?

Dat bepaal jij vooral zelf! Jij zoekt ons op door te bellen, te chatten of te mailen. Natuurlijk is dat niet altijd even makkelijk. Misschien is het daarom goed om te weten dat...

... al onze gesprekken anoniem zijn.
Dat betekent dat je je (echte) naam of leeftijd niet moet vermelden. Wij doen dat ook niet.

... jij altijd kiest wat je deelt.
Om je situatie goed te begrijpen, moeten we vragen stellen. Misschien liggen sommige vragen je niet helemaal. Soms zijn ze gevoelig. Voel je nooit verplicht om te antwoorden wanneer je dat niet wil.

... even stil zijn ook oké is.
We begrijpen dat het niet altijd makkelijk is om te spreken. Het is soms moeilijk om de juiste woorden te vinden. Vertel ons aan de telefoon of chat gerust wanneer je het lastig krijgt. We geven je graag de tijd die je nodig hebt.

... al onze gesprekken gevoerd worden door vrijwilligers.
Dat betekent dat de persoon waarmee je chat, belt of mailt ervoor koos om op vrije momenten naar jou te kunnen luisteren. Alle vrijwilligers volgden een opleiding om dat zo goed mogelijk te doen, zonder vooroordelen en met een open blik.

... kant-en-klare oplossingen zelden bestaan.
We luisteren graag naar je vragen en verhalen over holebi’s of (trans)gender(s). Je kan met leuke en minder leuke situaties bij ons terecht. Weet dat kant-en-klare oplossingen zelden bestaan. Ook de Holebifoon kan je die niet geven. We zoeken wel graag met jou uit welke opties je hebt.

Met welke onderwerpen kan je bij ons terecht?

Heb je een vraag of verhaal? Heeft het iets te maken met holebi of (trans)gender? We luisteren graag! Twijfel je of je aan het juiste adres bent? Waag je kans. We wijzen je de weg naar meer geschikte kanalen als de Holebifoon toch niet de juiste plek is.
We verzamelen echter geen onderzoeksresultaten of cijfermateriaal dus als je wil weten hoeveel holebi's er huwen, hoeveel ouders er moeite hebben met de coming-out van hun transgender kind enz. dan kun je altijd een kijkje nemen, op de site van www.cavaria.be of je mailt hen op [email protected]

Op welke momenten kan je bij ons terecht?

Onze vrijwilligers staan voor je klaar op maandag, woensdag en donderdag van 18u30 tot 21u30. Op feestdagen nemen onze vrijwilligers even vrijaf.

Voor een telefoongesprek bel je naar het gratis nummer 0800 99 533. Chat je liever? Dat kan ook. Moet je nu je verhaal kwijt, maar zijn we niet bereikbaar of is de lijn even bezet? Stuur ons een mailtje op het adres [email protected]. We proberen je bericht binnen de vier werkdagen te beantwoorden.

Privacy

Deze website gebruikt cookies. Aan de hand van cookies krijgen we informatie over het aantal bezoeken aan de website, de datum en tijd van de bezoeken, de websites waarnaar wordt doorgeklikt, enzovoort. Cookies bevatten geen persoonlijk identificeerbare informatie. Het is dus niet mogelijk een persoon te identificeren aan de hand van zijn cookie-gegevens. Deze gegevens worden gebruikt om anonieme statistieken op te maken en om de kwaliteit van de website te verbeteren. Tevens worden deze gegevens gebruikt om kwaadwillige oproepen te bestrijden. Indien u geen cookie wenst, kan u deze via uw browser weigeren.

Over onze gesprekken via email, chat en telefoon houden we beperkte gegevens bij. Die gespreksregistratie is strikt anoniem. Dat betekent dat er geen namen, IP-adressen, cookies vermeldt worden of te achterhalen zijn. Deze geanonimiseerde gegevens worden gebruikt om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. Ze worden ook gebruikt om onze gesprekken te analyseren in functie van onze jaarverslagen. Daarin delen we o.a. mee welke thema's het afgelopen jaar het meest aan bod kwamen. Benieuwd naar die jaarverslagen? Je vindt ze op ons visitekaartje hier op de website.